LIDL Ierland – ‘Period Poverty Initiative’

đź”” Gisteren kondigde Lidl in Ierland aan dat het gratis menstruatie producten beschikbaar zal maken voor haar vrouwelijke klanten. EĂ©n verpakking per maand per klant te verkrijgen met een bon van Lidl.

✅ Goed natuurlijk! De eis om menstruatieproducten gratis beschikbaar te maken is er een die door de vrouwenbeweging wereldwijd stelselmatig naar voor wordt geschoven. Lidl speelt op deze grote druk slim in door deze reclamestunt te gebruiken om zich een sociaal profiel aan te meten. Want laat ons eerlijk zijn: Lidl is geen sociaal geëngageerd bedrijf, en draagt betere leef- en werkomstandigheden voor vrouwen niet hoog in het vaandel! 👇

✊ Wij waren met campagne ROSA aanwezig op het stakingspiket aan Lidl op 29 maart, en spraken er met de werknemers (voor een groot deel vrouwen) die er staakten voor betere lonen (in het kader van IPA onderhandelingen) .

“Hier verdient niemand 14 euro per uur” klonk het, en daar komt nog eens bij dat er amper voltijdse contracten worden aangeboden aan de filiaalmedewerkers, zelfs niet na jaren anciënniteit. Er was ook sprake van intimidatie en druk op de werknemers die gingen staken. Tijdens de lockdown verhoogde de werkdruk nog meer en daar tegenover stond een kleine premie die voor de helft bestond uit bonnen om uit te geven in de winkel zelf!🤬

Lidl is nochtans een van de grootste bedrijven in de retailsector, en de eigenaar strijkt een propere 1 miljard per jaar op đź’¸ . De directie omschreef haar werknemers als helden tijdens de lockdown, het wordt tijd dat deze helden hun eerlijk deel krijgen!

🔗 Lees hier ons artikel: Piket bij Lidl: “Hier heeft niemand 14 euro per uur”


Dit artikel delen :

ROSA organiseert acties, evenementen en campagnes om te strijden tegen seksisme en het systeem die het onderhoudt : het kapitalisme.